چگونه راحت تر روزه بگیریم؟
دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت 17:42 | نوشته ‌شده به دست اشکان C60 | ( نظرات )
چگونه بدون ضعف و گرسنگی روزه بگیریم؟


روزه داری در روزهای گرم تابستان برای بسیاری از افراد واقعا سخت و طاقت فرسا است. اما باور کنید اگر کمی سبک زندگی خود را سالم تر کنید، خواهید دید که روزه داری واقعا لذت بخش می شود و حتی از زمان هایی که روزه نیستید هم سرحال تر خواهید بود. دغدغه ی بسیاری از افراد در طول ماه رمضان این است که چگونه درمدتی که روزه هستند احساس گرسنگی و تشنگی نکنند. ما در این مطلب پیشنهاداتی برای این افراد داریم. با ما همراه باشید...


 

پیشگیری از گرسنگی در روزهای روزه

گرسنه شدن در این ۱۷-۱۶ ساعت روزه داری، امری کاملا طبیعی است اما ما می توانیم با رعایت برخی از نکات تغذیه ای، جلوی گرسنگی بیش از حد خود را در طول روز بگیریم. نکاتی مانند موارد زیر: 

  در وعده سحری از غلات سبوس داری مانند نان سنگک و برنج قهوه ای استفاده کنید. غلات سبوس دار با سرعت کمتری در بدن هضم و جذب می شوند و برای مدت بیشتری هم ما را سیر نگه می دارند.

• سعی کنید حجم چربی های مصرفی تان را به سمت سحری بکشانید. اگرغذاهای سحری تان کم چرب تر باشند، گرسنگی هم دیرتر و کمتر سراغتان می آید. چربی ها، آخرین موادی هستند که در بدن هضم می شوند و همین مساله می تواند حس سیری طولانی تری به ما بدهد. به این منظور می توانید کمی روغن زیتون یا کنجد به سالاد یا برنج خود در وعده سحری اضافه کنید. 

پیشگیری از یبوست در روزهای روزه

خیلی ها با مشکلات یبوست در ماه رمضان مواجه می شوند که این مشکل را هم می توان با رعایت چند نکته تغذیه ای برطرف کرد:

    قبل از صرف سحری یا زمان افطار، ۵ عدد آلو یا انجیر خیس کرده بخورید.

    قبل از صرف سحری یا افطاری، ۲ قاشق مرباخوری روغن زیتون بخورید.

    ماست سحری یا افطاری خود را با پودر گل محمدی طعم دار کنید.

    به چای سحری یا افطاری خود، مقداری برگ گل محمدی اضافه کنید.

    حداقل ۵ عدد میوه تازه و یک لیوان سبزی یا سالاد تازه در وعده های سحر، افطار و از افطار تا سحر مصرف کنید.

    مصرف میوه های ملین فصل مانند زردآلو آور را فراموش نکنید.

    آب کافی در وعده ای سحر، افطار و از افطار تا سحر بنوشید.

پیشگیری از تشنگی در روزهای روزه

از آنجایی که ساعت های روزه داری در ماه رمضان امسال به حدود ۱۷-۱۶ ساعت در روزهای گرم سال می رسد، عطش و تشنگی در طول روز می تواند خیلی ها را درگیر کند. شما می توانید برای رفع عطش در این روزهای روزه داری، این چند نکته را رعایت کنید: 

• در وعده سحر حتما آب ساده و جای رقیق بنوشید.

  مصرف میوه ها و سبزی های تازه را در وعده سحر داشته باشید.

• از مصرف نوشیدنی های شور و شیرین مانند دوغ و نوشابه در وعده سحر که باعث ایجاد عطش در طول روز می شوند، پرهیز کنید. 

• بین افطار تا سحر و تقریبا هر یک ساعت یکبار یک لیوان آب، چای رقیق یا شیر کم چرب بنوشید.

• در وعده سحر، خیار یا آبلیموی تازه بخورید تا جلوی عطشتان را بگیرد. 

• در وعده افطاری یا سحری، شربت آبلیموی کم شیرین مصرف کنید.

  در وعده سحری، گوشت پرچرب نخورید. متابولیسم هضم گوشت های قرمز و پرچرب، نیازمند دفع آب از بدن است.

  در وعده سحری، کمتر از برنج و ماکارونی و بیشتر از نان های سبوس دار استفاده کنید تا کمتر در طول روز گرسنه شوید. 

• در وعده سحری، چای پررنگ ننوشید. کافئین موجود در چای باعث افزایش حجم ادرار و کم آب شدن بدن در طول روز می شود.

  از مصرف غذاهای حاوی کشک در وعده سحری خودداری کنید.

• حتما بین وعده افطار تا سحر، ۲ وعده میوه، سبزی یا سالاد تازه مصرف کنید.

پیشگیری از مشکلات گوارشی در روزهای روزه

برخی مشکلات گوارشی مانند نفخ، سوءهاضمه، ریفلاکس و درد معده هم ممکن است در روزهای روزه داری سراغ شما بیایند. برای رفع این مشکلات می توانید از راه حل های زیر کمک بگیرید:

    نوشابه، نوشیدنی های گازدار و ادویه های تند و تیز را از برنامه غذایی ماه رمضان کنار بگذارید.

    بعد از صرف سحری، حداقل ۴۵-۳۰ دقیقه دراز نکشید.

    از پرخوری در وعده افطار خودداری کنید و شام و افطار را جداگانه و با حجم کم مصرف کنید.

    از مصرف غذاهای غلیظ و سنگین مانند آش، آبگوشت و کله و پاچه در این ایام پرهیز کنید.

    غذاها و خوراکی های بیش از اندازه ترش را با معده خالی مصرف نکنید و آنها را کنار غذای خود مصرف کنید.

  دور غذاهای سرخ کردنی و فست فودها را خط بکشید.

پیشگیری از سردرد روزهای روزه

اگر جزو افرادی هستید که در ماه رمضان سردرد می گیرید یا میگرن دارید، رعایت این نکات تغذیه ای برای شما الزامی است: 

• چای را ناگهان از برنامه غذایی تان حذف نکنید و با کم و کمرنگ کردن آن، جلوی سردرد 

احتمالی تان را بگیرید. عادت به مصرف کافئین و حذف ناگهانی آن می تواند باعث بروز سردرد شود.

• از مصرف محرک هایی مانند ادویه ها پرهیز کنید.

  سعی کنید الگوی خواب مشخصی داشته باشید. به هم خوردن الگوی خواب یکی از مهم ترین دلایل ابتلا به سردرد در ماه رمضان است.

وبلاگ لژیون مسافر اصغر منصوری


Print Friendly Version of this pageپرینت مطلب داغ کن - کلوب دات کام Share
مرتبط با: مقالات،


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
چهارشنبه 2 تیر 1395 23:24
خسته نباشید نکات بسیار زیباواموزنده بود
مسافر حسین دوشنبه 31 خرداد 1395 23:26
مطلب بسیار عالی حاوی حجم بالای اطلاعات مفید و کاربردی بود، خدا قوت به دست اندر کاران وبلاگ آقای منصوری عزیز
رویا دوشنبه 31 خرداد 1395 23:18
بسیار نکات جالب وقابل تاملی بود.خسته نباشید وخداقوت خدمت آقای اشکان
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید:

ساخت وبلاگ در میهن بلاگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | اخبار کامپیوتر، فناوری اطلاعات و سلامتی مجله علم و فن | ساخت وبلاگ صوتی صدالاگ | سوال و جواب و پاسخ | رسانه فروردین، تبلیغات اینترنتی، رپرتاژ، بنر، سئو