کارگاه آموزش مجازی؛ غذای ما دوای ما
دوشنبه 25 دی 1396 ساعت 08:54 | نوشته ‌شده به دست اشکان C60 | ( نظرات )
"بدخلقی مردانه"

به قلم کمک راهنمامسافر مجتبی، لژیون بیست و یکم


شناخته‌شده‌ترین اثر این عارضه حساسیت بیش‌ازحد به محرک‌های بیرونی و عصبانیت زیاد است. تغییرات هورمونی در مردان در دوره‌های 4 تا 6 هفته رخ می‌دهد و در جریان آن روحیات مردان می‌تواند از بانشاط تا غمگین و تهاجمی تغییر پیدا کند...

به نام خدا

"بدخلقی مردانه"

عارضه بدخلقی مردانه یا Irritable male syndrome که به‌اختصار به نام “IMS” شناخته می‌شود همان چیزی است که می‌توان به آن پریود مردانه گفت.

شناخته‌شده‌ترین اثر این عارضه حساسیت بیش‌ازحد به محرک‌های بیرونی و عصبانیت زیاد است. تغییرات هورمونی در مردان در دوره‌های 4 تا 6 هفته رخ می‌دهد و در جریان آن روحیات مردان می‌تواند از بانشاط تا غمگین و تهاجمی تغییر پیدا کند.

کاهش یا افزایش تستوسترون خون می‌تواند منجر به تغییرات قابل‌توجه در روحیات فردی مردان شود. عارضه بدخلقی مردانه در سال 2001 توسط "جرالد لینکلن" محقق اسکاتلندی معرفی شد. نکته قابل‌توجه درباره انسان‌ها این است که تغییرات هورمونی در مردان تنها ناشی از کاهش تستوسترون نیست، بلکه هم‌زمان با آن، افزایش کورتیزول و کاهش سروتونین به بروز عارضه بدخلقی مردانه می‌انجامد. مهم‌تر این است که این عارضه در مردان می‌تواند به‌جای بروز ماهیانه به‌طور روزانه رخ دهد.

چه کسانی در معرض این عارضه هستند؟

پنج سال پیش از معرفی عارضه بدخلقی مردانه محققان موسسه فن‌آوری ماساچوست در یک گزاش علمی نوشته بودند که زنان و مردانی که غذاهای مملو از پروتئین و بدون الیاف گیاهی می‌خورند، در معرض کاهش سروتونین قرار می‌گیرند. سروتونین مهم‌ترین ناقل عصبی در مغز است و وجود مقدار کافی آن باعث احساس نشاط در انسان می‌شود. غذاهای چرب و وعده‌های غذایی فاقد سبزیجات مقدار سروتونین خون را کاهش می‌دهد.

در مردان هم‌بستری باعث ترشح بیشتر سروتونین می‌شود. خواب کم و نامنظم نیز یکی از عوامل ایجاد عارضه بدخلقی مردان محسوب می‌شود و قادر است این عارضه را به‌طور روزانه ایجاد کند. مردانی که شیوهٔ تغذیه مملو از پروتئین و کم سبزی استفاده می‌کنند در صف مقدم کسانی هستند که مبتلابه عارضه بدخلقی مردانه می‌شوند. علاوه بر این گزارش‌های جدید نشان داده‌اند مردانی که با مشکلات مالی و شغلی روبرو هستند، آن‌هایی که به کاری که انجام می‌دهند بی‌علاقه هستند، آن‌هایی که الکل زیاد می‌نوشند و بالاخره مردانی که شکر زیاد می‌خورند ازجمله کسانی هستند که مبتلابه این عارضه خواهند شد.

عارضه بدخلقی مردانه را چگونه می‌توان کاهش داد؟

مهم‌ترین قدم تنظیم قند خون است. کاهش مصرف شکر صنعتی بخصوص قبل از ناهار و خوردن صبحانه کامل یکی از راه‌های کاهش این عارضه است.

کلسیم:

مصرف منظم و کافی کلسیم در تمام طول زندگی برای استخوان‌ها ضروری است؛ برای جذب کامل و مناسب کلسیم هنگام گوارش، ویتامین دی نقش بسیار مهمی دارد. کلسیم به‌عنوان مهم‌ترین نمک معدنی در بدن شناخته می‌شود، تقریباً تمام کلسیم در استخوان‌ها و دندان‌ها جای می‌گیرد و خصوصاً در سلول‌های عصبی و ماهیچه‌ای سهیم است. ظرفیت جذب کلسیم بستگی به سن فرد دارد، هر چه فرد جوان‌تر باشد کلسیم را بهتر جذب می‌کند و کلسیم رابطه بسیار تنگاتنگی با فسفر دارد. کلسیم برای پوکی استخوان و کوفتگی ماهیچه‌ها توصیه می‌شود و دردهای قبل از قاعدگی را هم تسکین می‌دهد.

میزان توصیه‌شده کلسیم در تغذیه:

برای فرد بزرگ‌سال حدود 900 میلی‌گرم و برای نوجوانان، زنان بالای 55 سال و مردان بالای 65 سال حدود 1000 تا 1200 میلی‌گرم است.

کمبود کلسیم به این شیوه‌ها ظاهر می‌شود:

احساس کوفتگی ماهیچه‌ای و احساس سستی و رخوت، مشکلات دندانی و لثوی و پوکی استخوان، مصرف بیش‌ازحد و نامتعارف کلسیم ممکن است مشکلات گوارش، سردرد، دردهای عضلانی و استخوانی و استفراغ و سنگ کلیه و نهایتاً خطر ابتلا به سرطان پروستات به همراه داشته باشد.

کلسیم در چه چیزهایی وجود دارد:

کلسیم در لبنیات و در برخی از سبزیجات وجود دارد مانند پنیر سفت و نرم و سفید، خامه، ماست و شیر، میوه و سبزیجات خشک، شکلات، صدف و خرچنگ، سبزیجات تازه مانند کلم، تره‌فرنگی، کلم بروکلی و میوه‌های تازه مانند انگور سیاه، پرتقال، کیوی.

توصیه مهم:

اگر نیاز به کلسیم‌دارید فقط پنیر نخورید زیرا برخی از پنیرها مضرند و حاوی مقدار زیادی چربی و نمک هستند. با خوردن سبزیجات شیوهٔ دریافت کلسیمتان را متنوع کنید. جذب کلسیم بستگی به ویتامین دی دارد.

پروتئین:

ما برای زنده ماندن به پروتئین نیاز داریم و بدون آن سلول‌های ما نمی‌توانند عملکرد مناسبی داشته باشند و عملکرد ذهن کاهش‌یافته و سیستم ایمنی نمی‌تواند با بیماری‌ها مقابله کند.

پروتئین چیست؟

پروتئین‌ها مولکول‌های بزرگی هستند که از آمینواسیدها تشکیل‌شده‌اند، این آمینواسیدها ساختار بدن ما را تشکیل داده و سلول‌ها، بافت‌ها و ماهیچه‌ها را تنظیم می‌کنند. پروتئین در هورمون‌ها، آنزیم‌ها و پادتن‌ها نیز یافت می‌شود و بدن ما را در حالت تعادل نگه می‌دارد و 25 درصد وزن بدن ما را پروتئین‌ها تشکیل می‌دهند.

به چه دلیل به پروتئین نیاز داریم؟

1 ـ تقویت بافت‌ها و قادرسازی ما به حرکت و ایستادن 2 ـ تقویت دستگاه ایمنی 3 ـ انتقال مواد غذایی 4 ـ ایجاد تعادل مایعات در بدن.

بهترین منابع پروتئین:

سبزیجات نیز دارای مقدار اندکی پروتئین هستند. یک فنجان کلم بروکلی حاوی 1.7 گرم پروتئین، 1/2 فنجان اسفناج حاوی 3 گرم پروتئین، 1/2 فنجان نخود حاوی 3.5 گرم پروتئین، 1/2 فنجان جوانه کلم بروکلی حاوی 2 گرم پروتئین، یک فنجان پنیر روستایی با یک درصد چربی حاوی 2.8 گرم پروتئین است و این پنیر می‌تواند به‌عنوان یکی از میان وعده‌ها و یا ناهار سریع استفاده شود ولی بهتر است قبل از خواب مصرف شود که بسیار مفیدتر است و بر کمک به کنترل اشتها، تقویت کاهش چربی و افزایش حجم ماهیچه تأثیر دارد.

ماست یونانی کم‌چرب، سفت بوده و این سفتی به دلیل پروتئین زیاد است و در 2/3 فنجان ماست یونانی 11 گرم پروتئین و 130 کالری وجود دارد.

آجیل‌های غنی از پروتئین:

5 نوع آجیل که اگر بدون نمک باشند و بوداده نشوند دارای مقادیر پروتئین بالا می‌باشند و یکی از بهترین میان وعده‌ها هستند. 11 عدد بادام‌زمینی 2.2 گرم پروتئین دارد، 7 عدد بادام 2 گرم پروتئین دارد، 17 عدد پسته 1 گرم پروتئین دارد و 3 عدد گردو 1 گرم پروتئین دارد. این محصولات فاقد گلوتن بوده و دارای مواد معدنی و ویتامین‌های ضروری مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم، ویتامین ب، آهن و پروتئین است.

شیر از دو پروتئین و کازئین و وی تشکیل‌شده، پروتئین وی محصولی است که در حین تولید پنیر ایجاد می‌شود.

مزایای پروتئین وی: کاهش وزن، کاهش ریسک ابتلا به سرطان، کاهش کلسترول، درمان آسم، کاهش فشارخون، کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی.

تخم‌مرغ مانند پنیر روستایی و ماست یونانی حاوی پروتئین بالایی است و حدود 5.5 گرم پروتئین دارد.

با آرزوی توفیق و سلامتی برای همۀ عزیزان، با تقدیم احترام؛ کمک راهنمامسافر مجتبی، لژیون بیست و یکم.

نگارش: کمک راهنمامسافر مجتبی، لژیون بیست و یکم.


Print Friendly Version of this pageپرینت مطلب داغ کن - کلوب دات کام Share
مرتبط با: کارگاه آموزشی مجازی، پزشکی و سلامت،


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
صدیقه همسفر از سلمان فارسی چهارشنبه 27 دی 1396 20:50
باسلام وخداقوت بسیار عالی وپرمحتوا برای همه انشاالله خداوند توفیق درست زندگی کردن را عطا کند
همسفرالنازلژیون شانزدهم ازنمایندگی سلمان فارسی سه شنبه 26 دی 1396 23:36
باسلام وخداقوت به کمک راهنمای محترم آقای مجتبی عتیقی مقاله تان بسیار مفید و کاربردی است و بسیار به همسفران کمک میکند
تشکر فراوان
مسافر مصطفی لژیون 11 دوشنبه 25 دی 1396 12:42
با خدا قوت به کمک راهنمای محترم مسافر مجتبی که خیلی زیبا و قشنگ دستور جلسه را بیان کردند.
همسفرلیلا ازسلمان فارسی دوشنبه 25 دی 1396 11:51
باسلام.واقعا ازشمامتشکرم.مسافرمن به علت ساعت کاری در شیفت شب ونامنظم بودم ساعت خواب دچاراین بدخلقی هاشده.مقاله شمارامطالعه کردم وآموختم چگونه به اوکمک کنم تااین بحران راپشت سر بگذارد.خداقوت
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
درباره ما ...
دریافت نشریات و فایل های صوتی ...
دریافت کتاب «عبور از منطقه 60 درجه زیر صفر» نویسنده: مهندس حسین دژاكام دانلود نوشتارها و فایلهای صوتی کنگره 60 در قالب فایل Mp3 و PDF
اشعار شاعران کنگره 60
اشعار شاعران کنگره 60
مسافران و همسفران محترم کنگره 60 می توانند اشعار خود را به ایمیل: adezhakam@gmail.com برای آقای امین دژاکام ارسال کنند.
آمار سایت ...
• تعداد مطالب:
• تعداد نویسندگان:
• آخرین بروز رسانی:
• بازدید امروز:
• بازدید دیروز:
• بازدید این ماه:
• بازدید ماه قبل:
• بازدید کل:
• آخرین بازدید: